Veteranendag Kerkrade

Heel trots en vereerd voelde wij ons als scoutsleiding toen de vraag vanuit de werkgroep van de Veteranendag kwam, of onze scouts op 6 oktober wilden deelnemen aan de herdenkingsceremonie en het bijbehorende appél. We hebben hier geen minuut over na hoeven denken, want natuurlijk wilden wij bij deze bijzondere dag aanwezig zijn. En wat waren wij op onze scouts. Een van onze Scouts heeft bij de vlaggenmast gestaan en de vlag gehezen samen met een Belgische veteraan.

Op 5 oktober hebben onze scouts eerst geoefend op de markt in Kerkrade, samen met de scouts van scouting Sint Tarcisius. Op de echte dag, zaterdag 6 oktober stonden ze dan ook mooi op appél met de Kerkraadse veteranen. Eerst moesten de drie vlaggen tot in top gehezen worden, daarna moesten ze op halfstok en word er een eregroet gebracht tijdens de één minuut stilte, ter nagedachtenis aan allen die hun leven hebben gegeven voor de vrede en veiligheid van een ander. Vervolgens werden de vlaggen weer in top gehezen en – na een laatste groet aan de vlag – het officiële gedeelte ten einde kwam.

Hierna mochten de scouts aan alle activiteiten meedoen die er op en rond de markt en de HuB in Kerkrade georganiseerd waren. Ook wij als scoutsleiding hebben een handje geholpen met de activiteiten. Zo heeft Diana die dag geschminkt, heeft Kevin de kinderen begeleid enheeft Pieter de Vredeslicht-stand bemand.

Joyce wil dan ook namens de werkgroep Veteranendag Kerkrade en het GOC Parkstad iedereen binnen Scouting Pioniers Oude Mijnstreek bedanken die aanwezig waren, die geholpen hebben en die hebben geholpen deze dag mogelijk te maken.

Bedankt!

Onze Scouts tijdens de Veteranendag