Opkomst brandweer 18 maart 2023

Een ochtend in Heerlen bij de brandweer!
Wanneer wij met insignes bezig willen we natuurlijk alles weten.
In dit geval alles over brand en eerste hulp verlenen.
Hierin werkte Bert van de brandweer wel graag aan mee!

We werden met zijn allen hartelijk ontvangen en vervolgens begeleid richting les lokaal. Hier kregen we een stukje theorie over brand en wat het nodig heeft om te ontstaan.
Weet jij wat een branddriehoek is?
Nou deze scouts weten dit nu wel en zullen brand zeer zeker niet als ongevaarlijk zien. Later kwamen ze arme Annie tegen. Ze ligt er wat ,heeft geen ademhaling en reageert niet Wanneer je haar roept hallo mevrouw hoe gaat het?
Wat nu? We gaan 112 bellen en controleren de ademhaling. Annie heeft geen ademhaling en we starten de reanimatie ‘s!
Bert legt de scouts haarfijn uit hoe dat moet.
Nu is Annie maar een pop !
Maar dankzij bert en Annie kunnen onze scouts wel een leven redden.
Na een stukje theorie en praktijk krijgen de scouts een rondleiding in de kazerne.
We komen er nu achter dat brandweerman toch wat meer inhoud dan alleen brandjes blussen.
Zo komen wij erachter dat ze niet de hele dag zitten te wachten totdat er een brandmelding komt.
Nee dat zeker niet.
Ze maken binnen hun kazerne hun eigen beademings materiaal wat ze dragen als er brand is.
En dat ze deze uitvoering testen zodat ze er ook veilig gebruik van kunnen maken bij brand. Deze hebben ze nodig omdat de rook heel heet is en de longblaasjes echter dodelijk kunnen beschadigen.

We komen er ook achter dat iedere brandweer kazerne in Limburg zijn eigen werkzaamheden heeft voor de materialen van de brandweer, zoals Heerlen zuurstof apparatuur de ander brandweerslangen en weer een andere de brandweer wagens!

We komen bij de brandweer wagens ! De brandweer wagens hebben echter alles wat een brandweerman nodig heeft om zijn taak te volbrengen. Iedere deur heeft wel heel veel schappen met andere uitschuifbare deuren met weer andere materialen pff wat pas er veel in zo’n wagen en hoe weten ze dan wat ze nodig hebben en waar het ligt? Bert legt uit dat iedere brandweerman de wagen waar alles ligt uit zijn hoofd moet kennen! Ze mogen hier echter geen fouten in maken, want iedere seconde telt bij brand en hier trainen ze hard voor. Ook staat alles al klaar voor als er een melding is. Waarom omdat ze maar 1 min hebben om zich aan te kleden en te vertrekken! Daarom zijn ze ook verplicht om te sporten!
Hun conditie moet gewoon echt goed zijn. Is dat niet het geval bij de test krijgen ze wel nog een herkansing maar zakken ze hier weer voor dan eindigt hun brandweer carrière!
De brandweerwagen word iedere dag gecontroleerd en in orde gemaakt, zodat ze niks missen om hun taak goed te volbrengen.

De brandweermannen die dienst hebben slapen,sporten en eten op de kazerne. Op iedere kamer hangt een alarm.
Wanneer er een melding is gaan de lichten aan en klinkt er een loeihard alarm melding, wat ze echt wel wakker maakt.
Nou brandweerman zijn komt echter meer bij kijken dan dat we dachten.
We geven bert een bedankje en maken nog een groepsfoto.
En nemen afscheid.
Het was super leuk bij de brandweer! Dank je wel Bert en collega’s dat we bij jullie op bezoek mochten komen.